Okres adaptacyjny
OKRES ADAPTACYJNY W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU „MISIO”
Dziecko zaczyna swój rozwój w środowisku rodzinnym, czuje się w nim bezpieczne. W momencie rozpoczęcia funkcjonowania w środowisku z innymi ludźmi, często pojawiają się trudności. Należy przy tym pamiętać, że warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka jest prawidłowe przystosowanie się do nowych warunków, nowego środowiska. Okres adaptacyjny jest procesem osobistego rozwoju, w którym dziecko rozwija się samodzielnie. To ono ma się przystosować i przyswoić sobie zmiany. Wychowawca i rodzice mogą mu w tym pomóc, ale należy pamiętać, że ten etap jest nieodłączną częścią sytuacji, w której maluch się znalazł.
Ogólny proces adaptacji w naszym przedszkolu
-
Zapisy do naszego przedszkola:
Zapisy dziecka do naszego przedszkola trwają przez cały rok. Okresem adaptacji są wakacje mianowicie miesiąc sierpień. W trakcie zapisu dziecka do placówki odbywa się spotkanie z dyrekcją przedszkola oraz nauczycielką grupy w celu obejrzenia placówki, omówienia organizacji życia przedszkola, rozkładem dnia, treści statutu placówki oraz ofertą edukacyjną.
Następuje również wypełnienie karty zgłoszeniowej wpisując wszystkie najważniejsze informacje dotyczące dziecka.
-
Dni adaptacyjne:
-W naszym przedszkolu okres adaptacji trwa tak długo ile potrzebuje dziecko. Adaptacja jest to okres podczas, którego dziecko ma czas na bezpieczne wdrożenie się w życie przedszkola. Nie należy więc tego na siłę przyspieszać. Zazwyczaj okres ten trwa mniej więcej dwa tygodnie.
- Adaptacja dziecka w naszym przedszkolu przebiega wraz z udziałem rodziców. Uważamy, iż dzięki temu dziecko nie czuje się osamotnione i łatwiej jest mu uczestniczyć w zajęciach adaptacyjnych. Poza tym rodzic w tym czasie ma okazję lepiej poznać wychowawczynie dziecka ale także zasady panujące w grupie czy też rytm dnia.
- Czas adaptacji przebiega w dni kolejno od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-12:00. Jest to czas kiedy rozpoczynamy główny cykl zajęć . Ponadto dziecko ma okazje poznać już wszystkie dzieci w grupie.
- Szatnia to bardzo ważne miejsce w przedszkolu. To tutaj uczymy się min. zachowania ciszy oraz samodzielności w postaci codziennego ubierania i rozbierania się. Dlatego też każde dziecko w naszym przedszkolu ma okazję wybrać sobie miejsce w przedszkolnej szatni oraz znaczek, który będzie mu towarzyszył przez cały rok przedszkolny.
- Dziecko będące na adaptacji może przynosić ze sobą ulubionego pluszaka, wiemy jak bardzo ważne i pomocne w trudnych chwilach są dla dzieci maskotki .
-
Przebieg spotkania adaptacyjnego(przykładowy w grupie 3 - latków ):
Wprowadzenie:
-
Przywitanie dzieci i rodziców przez nauczycielkę piosenką np. ,,Witaj Krzysiu, jak się masz?’’ oraz wybraną ulubioną maskotką grupy. W ten sposób dzieci zapoznają się ze sobą i zapamiętują swoje imiona.
-
Zabawa wprowadzająca z pokazywaniem np. :,,Tu paluszek, tu paluszek’’. Zabawa wprowadzająca ma za zadanie zainteresować dziecko w czasie adaptacji oraz wprowadzić go w swobodne emocje.
Część główna:
-
Zabawa ruchowa w kole np.: ,,Baloniku nasz malutki’’ albo ,,Kółko graniaste’’- są to zabawy integracyjne , które zachęcają dziecko do współdziałania z innymi dziećmi, złapania je za rączkę czy też podskakiwania.
-
Zabawa ruchowa naśladowcza np. ,, Rób to co piłeczka’’- zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów piłki kierowanej przez wychowawczynię np. ,,skacz jak piłka’’ , ,,turlaj się jak piłeczka’’, ,,podskocz 2x’’. W czasie tej zabawy dziecko naśladuje ruchy nauczycielki tym samym wchodząc z nią w interakcje, widząc, że nauczycielka chce się z nim bawić i może czuć się swobodnie.
-
Zabawy kolorową chustą animacyjną np.:
- falowanie szybko- wolno
- podrzucanie chustą do góry na sygnał
- podbijanie piłki lub balonika na chuście
Zabawy tego typu prowadzą do integracji z innymi dziećmi, pobudzają różne bodźce poprzez kształt i kolor chusty, ale przede wszystkim sprawiają , że dziecko nie przestaje się uśmiechać.
-
Zabawy wyciszające- mające na celu rozluźnienie i uspokojenie się dziecka po zabawach ruchowych np. : ,,Różowa chmurka’’- ćwiczenia oddechowe.
-
Zajęcia stoliczkowe- praca plastyczna w grupie. Zajęcia te uczą dziecko współpracy z innymi dziećmi i koncentracji w czasie pracy.
Zakończenie:
-
Wyjście na przedszkolny plac zabaw i zabawa swobodna.
-
Pożegnanie dzieci adaptacyjnych i rodziców przez nauczycielkę i cała grupę i zaproszenie na następne spotkanie.
KILKA WSKAZÓWEK DLA RODZICÓW !
-
Postaraj się, aby chodzenie dziecka do przedszkola stało się rutyną do momentu, aż zaadaptuje się ono w nowym miejscu: wykonuj te same przygotowania,
-
zawoź je do przedszkola o tej samej porze, odbieraj punktualnie,
-
Żegnaj się w sposób pełen miłości ale mów krótko dziecku „do zobaczenia" z uśmiechem na ustach,
-
Nie obiecuj dziecku rzeczy nieprawdziwych, bo będzie cierpiało jeszcze bardziej, np. „zaparkuję samochód i zaraz wracam",
-
Kiedy przychodzisz po dziecko do przedszkola, nie skupiaj uwagi nauczycielki na swojej osobie; powiedz jej, o co chodzi w sposób rzeczowy: choroby dziecka,
zmiana godziny odbioru dziecka itp.,
-
Upewnij się, że Twój syn/córka ma pod ręką swój przedmiot przywiązania, jeśli go potrzebuje np. pluszak , kocyk .
-
Staraj się wybierać dla dziecka wygodne i praktyczne ubrania i nie zapomnij ich czytelnie podpisać jego imieniem w miejscu, które będzie łatwo dostrzegalne.
Opracowała Wioletta Krzynowek