Rozwój dziecka
Rozwój dziecka
2 lata
Dziecko potrafi:
-
biegać, skakać, z niewielką pomocą chodzić po schodach, siadać i zsiadać z krzesła, chodzić na boki i do tyłu
-
zaczyna przestawać korzystać z nocnika,
-
rysować bazgroły, potrafi naśladować rysowanie kropek i kresek,
-
układać przedmioty w szereg, wkładać je w inne przedmioty i układać na miejsce,
-
układa wieżę z kilku przedmiotów,
-
dopasowywać odpowiednie kształty (koło, trójkąt, kwadrat) do odpowiednich wgłębień lub konturów,
-
nakładać krążki na kijek, nawlekać "korale" z otworami o dużej średnicy,
-
pić sprawnie z kubka, jeść samodzielnie łyżką, używać widelca do nakłuwania pokarmu,
-
nakładać rozpinane części garderoby, czapkę, myje rączki pod kontrolą osoby dorosłej,
-
używać kilkudziesięciu słów, łączy w wypowiedziach 2-3 słowa,
-
rozumieć i wykonywać polecenia złożone typu: "Idź do kuchni i przynieś swój kubek" oraz znać nazwy większości przedmiotów z otoczenia,
-
znać i stosować niektóre rytuały społeczne np. podawanie ręki na powitanie oraz mówienie Dzień dobry, naśladować w zabawie proste czynności zaobserwowane wcześniej.
-
zaczyna rozwijać swoje kontakty z innymi dziećmi,
-
okazuje swoje potrzebuj najczęściej werbalnie, ale także bardziej złożone emocje, takie jak wstyd, duma, zazdrość.
3 lata
Obszar fizyczny - dziecko:
-
wchodzi po schodach, stawiając nogi na przemian, schodzi po schodach krokiem dostawnym,
-
kopie, rzuca i łapie piłkę,
-
jeździ na rowerku trójkołowym,
-
chodzi do przodu i do tyłu,
-
samodzielnie ubiera się i rozbiera,
-
rozumie pojęcie „moje”, „jego/jej”,
-
sygnalizuje potrzeby fizjologiczne,
-
używa dobrze łyżki i widelca, pije z otwartego kubka.
Obszar poznawczy - dziecko:
-
potrafi nazywać znajome kolory, liczy dwa przedmioty, oddziela kształty, porównuje dwa przedmioty – większy i mniejszy,
-
zapamiętuje części zasłyszanych opowieści,
-
buduje zdania składające się z 3-4 słów, wykonuje polecenia dwustopniowe,
-
lepiej rozróżnia pory dnia (rano, po południu, noc),
-
identyfikuje różne obiekty i obrazy.
Obszar społeczno – emocjonalny - dziecko:
-
uczy się okazywać współczucie i pomoc,
-
stara się panować nad emocjami, chociaż może się zdarzyć, że nie będzie umiało ich powstrzymać,
-
zaczyna tworzyć przyjaźnie z innymi dziećmi, inicjuje zabawy , dzieli się z innymi,
-
w konfliktach z rówieśnikami szuka pomocy u dorosłego.
4 lata
Obszar fizyczny - dziecko:
-
wchodzi i schodzi ze schodów na dwóch nogach i w wyprostowanej pozycji, trzymając się poręczy,
-
sprawnie biegać, ruszać i zatrzymywać się, a nawet robić w biegu zwroty,
-
pojawiają się nowe zabawy, takie jak zabawa w berka, jazda na rowerku, wspinanie się na różnorodne przeszkody,
-
coraz lepiej łapać piłkę i rzucać nią, co robi coraz sprawniej,
-
zaczynają także kozłować piłką.
Obszar poznawczy - dziecko:
-
zadaje trudne pytania dorosłym,
-
eksperymentuje z nowymi bodźcami,
-
chętnie maluje i tworzy – wykleja, wycina, lepi z plasteliny, itp.,
-
buduje z klocków pobudza wyobraźnię przestrzenną,
-
powoli zaczyna rozróżniać litery od innych kształtów,
-
niektóre dzieci potrafią nawet drukowanymi literami zapisać swoje imię,
-
układa przedmioty czy zabawki według koloru lub kształtu. Większość dzieci w tym wieku umie także liczyć do 10.
-
często zdarza się, że ma trudności z odróżnianiem fantazji od rzeczywistości,
-
konfabulowanie w tym wieku jest normalne, wiąże się z niesamowitą wyobraźnią dziecka, a także z coraz lepszą umiejętnością mowy,
-
ciągle uczą się nowych słów, używają około 2 tys.
Obszar społeczny - dziecko:
-
świat społeczny zostaje wzbogacony o kolegów z przedszkola i okolicy domu - maluchy uczą się ustalania zasad,
-
respektuje normy grupowe, dochodzi do konsensusu,
-
uczy się integrować z zupełnie nową grupą społeczną, musi odnaleźć swoje miejsce w tej grupie, przyswoić unikatowe wzorce przeżywania, myślenia i działania w różnych sytuacjach,
-
dzięki grupie rówieśniczej i kontaktom społecznym poszerza swoją wiedzę o różnych rolach społecznych.
Obszar emocjonalny - dziecko:
-
zaczyna odczuwać nowe emocje takie jak wstyd, duma, wina, zazdrość,
-
lubi pochwały,
-
jest z siebie dumne, kiedy je słyszy, jednocześnie bardzo przeżywa porównywanie z innymi, jeśli wypada negatywnie,
-
nabiera zdolności regulowania i kontrolowania ekspresji emocji,
-
nabywa umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych i kształtuje pozytywne kontakty z rówieśnikami i dorosłymi.
5 lat
Obszar fizyczny – dziecko:
-
samodzielnie korzysta z toalety, myje i wyciera ręce, samodzielnie myje zęby (ruchy dziecka mogą być jeszcze nieco mało płynne)
-
samodzielnie nakrywa do stołu, prawidłowo posługuje się widelcem oraz łyżką
-
samodzielnie się ubiera i rozbiera, może potrzebować nieznacznej pomocy w dosunięciu zamka, zapięciu guzika, sznurowaniu buta
-
biega, czworakuje, skacze obunóż i na jednej nodze, robi przysiady, rzuca i łapie piłkę
-
prawidłowo chwyta narzędzie podczas rysowania, rysuje szlaczki według wzoru, podejmuje próby odwzorowywania znaków literopodobnych
-
odkręca i zakręca nakrętki od butelek, wbija młotkiem kołki, łączy dość sprawnie klocki typu lego, sprawnie buduje z klocków różne skomplikowane budowle, robi z piasku babki, tunele, fosy, zamki i inne budowle, bawi się plasteliną (robi kule, wałki, placki), wykonuje proste figurki – zwierzęta, ludziki, zaczyna składać kartkę papieru na pół, próbuje ją składać wzdłuż linii narysowanych, wycina nożyczkami po prostej (przecina papier, wycina trójkąty, prostokąty itp.).
Obszar poznawczy – dziecko:
-
posiada wiedzę ogólną (zna swoje imię, nazwisko; wie ile ma lat; w jakiej miejscowości mieszka; jakiej jest narodowości, w jakim państwie mieszka, zna nazwę stolicy, symbole narodowe; wymienia nazwy pór roku, dni tygodnia; posługuje się pojęciami określającymi czas: dzisiaj, wczoraj, jutro, rano, wieczorem, teraz, później)
-
mówi płynnie, buduje dłuższe wypowiedzi poprawnie gramatycznie i logicznie, uważnie słucha innych, zadaje i odpowiada na pytania
-
układa czteroelementową historyjkę obrazkową, opowiada jej treść, klasyfikuje przedmioty według zauważonej reguły, odtwarza podany wzór, określa położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, obok, w), rozróżnia lewą i prawą stronę , recytuje wierszyki, rymowanki
-
dzieli wyrazy na sylaby, wyróżnia głoski w wyrazach o prostej budowie fonetycznej, określa liczbę wyrazów w krótkich zdaniach
-
rozróżnia podstawowe figury geometryczne, liczy na konkretach w zakresie do 10, określa równoliczność lub nierównoliczność dwóch zbiorów poprzez ich przeliczanie, posługuje się liczebnikami porządkowymi.
Obszar społeczny – dziecko:
-
współdziała z innymi dziećmi podczas zabaw, nawiązuje relacje, współdziała z dorosłymi
-
przestrzega ustalonych norm, zasad zachowania, umów
-
używa zwrotów grzecznościowych, odpowiednio zachowuje się w różnych sytuacjach.
Obszar emocjonalny – dziecko:
-
rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, przeżywa je zgodnie z przyjętymi normami zachowania, reaguje na smutek, płacz, radość osób z najbliższego otoczenia
-
bez lęku rozstaje się z rodzicami, akceptuje czas rozstania.
6 lat
Obszar fizyczny – dziecko:
-
ma dużą potrzebę ruchu, jest żywiołowe, pełne energii, gotowe na nowe wyzwania, często podejmuje ryzyko, nie jest w stanie przewidzieć konsekwencji swoich niektórych działań,
-
wypadają mu mleczne zęby,
-
sprawnie rysuje, maluje, wykleja, wycina i pisze (chociaż niektóre dzieci dopiero zaczynają).
Obszar poznawczy – dziecko:
-
czyta lub szybko się tegoż uczy, układa puzzle, rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym, zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku, poznaje zasady działania zegara, zna nazwy dni tygodni, miesięcy, zna różne piosenki i wierszyki, kolejnych uczy się z łatwością,
-
umie się skoncentrować na jednej czynności (mniej więcej kwadrans), choć ma problem z podzielnością uwagi, potrafi się skupić na ok. 15 min.,
-
ma bogate słownictwo (zna około 4 000 słów), dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone, lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami czy przemyśleniami, jego wypowiedzi są dłuższe, ciekawe, logiczne,
-
umie wykonywać proste obliczenia matematyczne, lubi bawić się cyframi, rozpoznaje kształty, nie tylko je z łatwością odtwarza, ale i traktuje je kreatywnie – tworzy geometryczne rysunki,
-
interesuje się światem – zjawiskami przyrodniczymi, mapami, ale i zjawiskami społecznymi – zawodami, jakie wykonują różni ludzie czy rolami społecznymi – mąż, mama, dziecko, rozróżnia stronę lewą od prawej,
-
zaczyna stawiać hipotezy, choć ma jeszcze małe zasoby wiedzy, próbuje uzasadniać swoje decyzje. Swoich racji broni za wszelką cenę, często w sposób wybuchowy i nieopanowany, walczy o swoją tożsamość i niezależność.
Obszar społeczny – dziecko:
-
jest żywo zainteresowany uczestnictwem w życiu społecznym, ale dostrzega i broni swojej niezależności i samodzielności, ma swoje zdanie i dąży do coraz większej niezależności,
-
preferuje zabawy z dziećmi tej samej płci, największą sympatią obdarza jedną czy dwie osoby, „najlepszych przyjaciół”, przyjaźń jest dla niego ważna,
-
podczas zabaw chętnie współdziała w grupie rówieśników, umie podporządkować się regułom zabawy i poleceniom, pojawiają się zabawy zespołowe, które integrują dzieci dla osiągnięcia wspólnego celu,
-
podczas gier zespołowych, przynależność do drużyn, rozwija umiejętność współdziałania niemniej może mieć problem ze współpraca, ponieważ ma silną potrzebę rywalizacji i zwycięstwa,
-
nie ma jeszcze poczucia przynależności do grupy, a także poczucia lojalności w stosunku do koleżanek i kolegów, dlatego dzieci skarżą wzajemnie na siebie i bardziej zależy im na opinii nauczyciela niż kolegów,
-
jest egocentryczne, czyli skupia się na sobie i własnych potrzebach, ma trudność z zauważaniem potrzeb i preferencji innych, może być również agresywne, drażliwe i się buntować,
-
ma coraz większą świadomość moralną – wie, co jest dobre, a co złe, czasem potrafi się zapędzić i potraktować kogoś ostro czy niesprawiedliwie,
-
w wyniku oddziaływania bodźców i sytuacji społecznych zaczyna kształtować trwałe dyspozycje związane z motywacją, światopoglądem, postawami czy sposobem zachowania.
Obszar emocjonalny – dziecko:
-
bardzo chce być chwalone, pragnie być na pierwszym miejscu, być we wszystkim najlepsze, mieć najwięcej ze wszystkich rówieśników, bardzo źle znosi niepowodzenia, nie umie przyjąć krytyki i kary,
-
często winą za niepowodzenia obwinia mamę, kontakty mam i dzieci w tym okresie bywają trudne,
-
jest chwiejne emocjonalnie, szybko popada w skrajne emocje, bardzo szybko zmienia uczucie przyjaźni we wrogość, jest otwarte, nieskrępowane i ekspresyjne przy wyrażaniu emocji, nie ma wykształconych procesów hamowania,
-
może odczuwać nowe lęki, z którymi stara sobie radzić.