Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Program

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2024/2025

Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Program  WSiP Dobry pomysł”

Tematem przewodnim cyklu Dobry pomysł! jest

  • wsparcie rozwoju społecznego dziecka,
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji,
  •  sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami,
  •  uświadamianie konsekwencji zachowań pod wpływem emocji,
  • kształtowanie umiejętności społecznych; w tym budowanie umiejętności współpracy.

Treści związane z obszarem emocjonalnym i społecznym są realizowane w każdym tygodniu i wspierane tekstami z zakresu psychologii emocji, pląsami o emocjach, cyklem opowiadań, kartami aktywności oraz pomocami edukacyjnymi.

Wychowanie przedszkolne to kluczowy dla rozwoju dziecka okres edukacyjny, dlatego materiały w cyklu Dobry pomysł! pomagają rozwinąć umiejętności oraz poszerzyć wiedzę dzieci.

Cykl wspiera przygotowanie do nauki czytania poprzez:

  • propozycje ćwiczeń spostrzegawczości,
  •  kształtowanie słuchu fonemowego, a w starszych grupach wiekowych także prezentację liter, naukę czytania sylab, wyrazów i zdań złożonych z 24 podstawowych liter alfabetu,
  • Bardzo istotnym elementem przygotowania do nauki czytania w cyklu Dobry pomysł! jest kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Wszechstronny rozwój dziecka

Naturalna skłonność dzieci do podejmowania aktywności fizycznej to doskonała przestrzeń do kształtowania motoryki dużej; małej, a w konsekwencji rozwijania umiejętności grafomotorycznych. Dzięki Zabawom plastycznym z cyklu Dobry pomysł! dzieci we wszystkich grupach wiekowych mają okazję do wycinania i konstruowania prac plastyczno-technicznych, a spójna tematyka daje możliwość stworzenia wystawy prac dzieci ze wszystkich grup wiekowych. Kolorowanie, rysowanie po śladzie rysunków i szlaczków we wszystkich grupach wiekowych przyczyni się do nauki sprawnego operowania narzędziem pisarskim, a w starszych grupach wiekowych ćwiczenia zamieszczone w Kąciku grafomotorycznym przygotują dzieci do kreślenia liter i cyfr w powiększonej i standardowej liniaturze i kratownicy. Zabawy grafomotoryczne zamieszczone w boxie dla sześciolatków będą dodatkową okazją do jak najlepszego przygotowania dziecka do nauki w szkole.

Logiczne myślenie to istotny element rozwoju poznawczego dziecka. W cyklu Dobry pomysł! przykładamy dużą wagę do rozwoju umiejętności matematycznych, analitycznych, nauki kodowania i dekodowania informacji, a także do kształtowania pamięci. Propozycje zabaw zamieszczone w kąciku Główka pracuje – pamięć i Główka pracuje – kodowanie oraz zabawy z wykorzystaniem Zabaw matematycznych i nowej pomocy edukacyjnej Memoramka; znajdującej się w każdym boxie dla starszych przedszkolaków, to doskonała okazja do ćwiczenia umiejętności matematycznych i budowania gotowości szkolnej.

JĘZYK ANGIELSKI

W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM PROGRAM NAUCZANIA 3, 4, 5 I 6 –LATKÓW, M. SZPOTOWICZ, M. SZULC – KURPASKA OXFORD 2017

Założenia programu:

Zakłada się, że program nauczania języka będzie w miarę możliwości zintegrowany z programem nauczania przedszkolnego, wybranym przez daną placówkę, a opracowanym na podstawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć kontakt z językiem angielskim jak najczęściej. Zajęcia dla pięciolatków i sześciolatków nie powinny być dłuższe niż 30 minut, podczas gdy zabawy z językiem angielskim w grupie 3- i 4-latków nie powinny przekraczać 15-20 minut

Specyfika nauczania języka:

Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę.

Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje krótki okres koncentracji. Bywa, że rozpraszają je drobne wydarzenia. Wymaga to od nauczyciela dużej elastyczności i wrażliwości na potrzeby dzieci w danym momencie zajęć.

Dzieci w tym wieku wykazują duże zróżnicowanie w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym, dlatego też należy dostosować plan zajęć, metody nauczania i techniki do różnych potrzeb i możliwości dzieci z tej samej grupy.

Cele nauczania:

Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach, które odbywają się w przedszkolu w języku angielskim, zrozumienie bardzo prostych poleceń i zareagowanie na nie werbalnie lub niewerbalnie powtarzanie rymowanek, prostych wierszyków i śpiewanie piosenek w grupie, zrozumienie ogólnego sensu krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych przez nauczyciela.

Cele językowe:

  • Osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie tej grupy wiekowej na brzmienie języka innego niż język ojczysty,

  • Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu,

  • Rozwijanie mówienia poprzez powtarzanie zwrotów i wyrażeń podczas śpiewania piosenek, recytowania wierszyków i rymowanek

Zakresy tematyczne:

  1. zwierzęta

  2. części ciała

  3. ubrania

  4. jedzenie

  5. urodziny

  6. czynności związane z ruchem

  7. członkowie rodziny

  8. zakupy i produkty

  9. pomieszczenia w domu

  10. wyposażenie domu

  11. sporty

  12. dni tygodnia

  13. pory roku

  14. typy pogody

  15. instrumenty muzyczne

  16. środki transportu

  17. miejsca w mieście

  18. zabawki i zabawy na podwórku

  19. czynności codzienne

  20. święta

Kategorie gramatyczne i części mowy

czasownik to be

czasownik to have

czasownik modalny can
tryb rozkazujący
rzeczowniki: forma liczby pojedynczej i mnogiej
przymiotniki
liczebniki: 1–10
przyimki miejsca

Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym TPR (Metoda Reagowania Całym Ciałem)

Okazywanie zrozumienie poleceń nauczyciela ruchem lub gestem, metoda ta jest przydatna w nauczaniu tej grupy wiekowej, ponieważ wykorzystuje ruch w nauce języka, rozwija sprawność słuchania, pozwala wydłużyć okres osłuchiwania się z językiem.

Metoda audiolingwalna

Powtarzanie za wzorem (nauczycielem lub nagraniem), chórem i indywidualnie. Uczenie się na pamięć wierszyków, rytmicznych wyliczanek, rymowanek oraz piosenek, co służy usprawnieniu płynności mówienia, uczy prawidłowej wymowy i intonacji.

Jest to metoda sprzyjająca rozwijaniu zarówno sprawności słuchania, jak i mówienia. Chóralne recytowanie i śpiewanie zachęca nawet nieśmiałe dzieci do powtarzania zwrotów i aktywnego udziału w zajęciach.

Gry i piosenki:

  • Główny sposób zapamiętywania języka,

Opowiadanie historyjek lub czytanie bajek:

  • Służące rozwijaniu sprawności rozumienia tekstu słuchanego,

Zajęcia plastyczne

  • Umożliwiają uczenie przez działanie,

  • Wykonywanie prac plastycznych motywuje dzieci do mówienia o swoich pracach i słuchania innych, służy utrwalaniu słownictwa i zwrotów.

Zabawa

  • Dzieci realizują naturalną potrzebę ruchu, uczą się wyrażać swoje emocje, rozwijają umiejętność współpracy z innymi dziećmi. Poprzez zabawę dzieci poznają świat i rozwijają wyobraźnię.

Muzyka

  • Rozwija wrażliwość na dźwięki i ułatwia ich zapamiętywanie, pozwala opanować poprawną wymowę i przyswoić całe zwroty w języku obcym.

Formy pracy:

W grupie przedszkolnej dominują dwie formy pracy:

- praca w całej grupie, np. podczas zajęć w kręgu (circle time activities),

  • praca indywidualna, np. podczas zajęć przy stolikach (table time activities).

Techniki nauczania:

Techniki nauczania słownictwa:

- prezentowanie słówek poprzez pomoce wizualne (karty, plansze, plakaty, zdjęcia, przedmioty z otoczenia dzieci w przedszkolu)

- gromadzenie przez dzieci nowo poznanych słów w słowniczkach (obrazki lub naklejki wklejane do specjalnego zeszytu),

- częste zadawanie dzieciom pytań o poznane wcześniej słowa z wykorzystaniem obrazków, zdjęć, kart obrazkowych (flashcards) czy zabawek

- wprowadzanie nowego słownictwa przy okazji czytania, słuchania i omawiania bajek lub historyjek,

- rozszerzanie słownictwa z danego zakresu tematycznego,

- stosowanie gier pamięciowych.

Techniki nauczania wymowy:

- kilkukrotne powtarzanie za nauczycielem lub za pacynką jednego wyrazu,

- powtarzanie zwrotu lub zdania (dla utrwalenia intonacji),

- powtarzanie, wspólne śpiewanie i uczenie się na pamięć piosenek i wierszyków (ćwiczenie intonacji i wymowy),

- uczenie się wyrazów rymujących się i poszukiwanie takich par.

Techniki nauczania słuchania:

- słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela,

- słuchanie bajki lub piosenki i odpowiadanie na pytania nauczyciela,

- przewidywanie treści tekstu słuchanego,

Techniki nauczania mówienia:

- powtarzanie zdań za wzorem (nauczycielem lub nagraniem),

- śpiewanie piosenek i recytowanie wierszyków,

- odpowiadanie na rutynowe pytania nauczyciela,

Materiały nauczania

Pomoce naukowe i środki nauczania

Podstawowe pomoce naukowe to pomoce wizualne. Należą do nich:

- karty ilustrujące słownictwo (flashcards),

- plakaty, plansze, duże ilustracje, zdjęcia,

- zabawki oraz kukiełki klasowe (class puppets),

- przedmioty (opakowania, produkty żywnościowe, przedmioty codziennego użytku),

- materiały plastyczne: farby, duże kartony, papier kolorowy, nożyczki, klej itp.,

- słowniki obrazkowe,

- książeczki do oglądania oraz czytania z nauczycielem (big books i readers).

- nagrania piosenek i wierszyków,

- opowiadania,

Opis założonych osiągnięć

Poziomy osiągnięć ucznia

Rozumienie ze słuchu

Dziecko:

  • wykonuje polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,

  • reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty i wyrazy,

  • rozumie sens bajek i historyjek na podstawie kontekstu (przy pomocy obrazków

i gestów),

  • rozumie wypowiedzi kolegów w klasie oraz nagrania audio,

  • potrafi wyróżnić najważniejsze informacje z tekstu słuchanego.

Mówienie

Dziecko:

  • potrafi powtarzać słowa lub zwroty za nauczycielem lub nagraniem,

  • odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub zwrotami,

  • umie nazwać przedmioty, zwierzęta, zjawiska, których nazwy poznało na zajęciach

Słownictwo

Dziecko:

  • rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach i historyjkach,

  • potrafi wymówić słowa poznane na zajęciach i zna ich znaczenie.

Modlińska 248D
 
Nasze placówki
 
Modlińska 285B
facebook