Program
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2024/2025
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Program WSiP Dobry pomysł”
Tematem przewodnim cyklu Dobry pomysł! jest
- wsparcie rozwoju społecznego dziecka,
- rozpoznawanie i nazywanie emocji,
- sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami,
- uświadamianie konsekwencji zachowań pod wpływem emocji,
- kształtowanie umiejętności społecznych; w tym budowanie umiejętności współpracy.
Treści związane z obszarem emocjonalnym i społecznym są realizowane w każdym tygodniu i wspierane tekstami z zakresu psychologii emocji, pląsami o emocjach, cyklem opowiadań, kartami aktywności oraz pomocami edukacyjnymi.
Wychowanie przedszkolne to kluczowy dla rozwoju dziecka okres edukacyjny, dlatego materiały w cyklu Dobry pomysł! pomagają rozwinąć umiejętności oraz poszerzyć wiedzę dzieci.
Cykl wspiera przygotowanie do nauki czytania poprzez:
- propozycje ćwiczeń spostrzegawczości,
- kształtowanie słuchu fonemowego, a w starszych grupach wiekowych także prezentację liter, naukę czytania sylab, wyrazów i zdań złożonych z 24 podstawowych liter alfabetu,
- Bardzo istotnym elementem przygotowania do nauki czytania w cyklu Dobry pomysł! jest kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Wszechstronny rozwój dziecka
Naturalna skłonność dzieci do podejmowania aktywności fizycznej to doskonała przestrzeń do kształtowania motoryki dużej; małej, a w konsekwencji rozwijania umiejętności grafomotorycznych. Dzięki Zabawom plastycznym z cyklu Dobry pomysł! dzieci we wszystkich grupach wiekowych mają okazję do wycinania i konstruowania prac plastyczno-technicznych, a spójna tematyka daje możliwość stworzenia wystawy prac dzieci ze wszystkich grup wiekowych. Kolorowanie, rysowanie po śladzie rysunków i szlaczków we wszystkich grupach wiekowych przyczyni się do nauki sprawnego operowania narzędziem pisarskim, a w starszych grupach wiekowych ćwiczenia zamieszczone w Kąciku grafomotorycznym przygotują dzieci do kreślenia liter i cyfr w powiększonej i standardowej liniaturze i kratownicy. Zabawy grafomotoryczne zamieszczone w boxie dla sześciolatków będą dodatkową okazją do jak najlepszego przygotowania dziecka do nauki w szkole.
Logiczne myślenie to istotny element rozwoju poznawczego dziecka. W cyklu Dobry pomysł! przykładamy dużą wagę do rozwoju umiejętności matematycznych, analitycznych, nauki kodowania i dekodowania informacji, a także do kształtowania pamięci. Propozycje zabaw zamieszczone w kąciku Główka pracuje – pamięć i Główka pracuje – kodowanie oraz zabawy z wykorzystaniem Zabaw matematycznych i nowej pomocy edukacyjnej Memoramka; znajdującej się w każdym boxie dla starszych przedszkolaków, to doskonała okazja do ćwiczenia umiejętności matematycznych i budowania gotowości szkolnej.
JĘZYK ANGIELSKI
W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM PROGRAM NAUCZANIA 3, 4, 5 I 6 –LATKÓW, M. SZPOTOWICZ, M. SZULC – KURPASKA OXFORD 2017
Założenia programu:
Zakłada się, że program nauczania języka będzie w miarę możliwości zintegrowany z programem nauczania przedszkolnego, wybranym przez daną placówkę, a opracowanym na podstawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć kontakt z językiem angielskim jak najczęściej. Zajęcia dla pięciolatków i sześciolatków nie powinny być dłuższe niż 30 minut, podczas gdy zabawy z językiem angielskim w grupie 3- i 4-latków nie powinny przekraczać 15-20 minut
Specyfika nauczania języka:
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje krótki okres koncentracji. Bywa, że rozpraszają je drobne wydarzenia. Wymaga to od nauczyciela dużej elastyczności i wrażliwości na potrzeby dzieci w danym momencie zajęć.
Dzieci w tym wieku wykazują duże zróżnicowanie w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym, dlatego też należy dostosować plan zajęć, metody nauczania i techniki do różnych potrzeb i możliwości dzieci z tej samej grupy.
Cele nauczania:
Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach, które odbywają się w przedszkolu w języku angielskim, zrozumienie bardzo prostych poleceń i zareagowanie na nie werbalnie lub niewerbalnie powtarzanie rymowanek, prostych wierszyków i śpiewanie piosenek w grupie, zrozumienie ogólnego sensu krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych przez nauczyciela.
Cele językowe:
-
Osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie tej grupy wiekowej na brzmienie języka innego niż język ojczysty,
-
Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu,
-
Rozwijanie mówienia poprzez powtarzanie zwrotów i wyrażeń podczas śpiewania piosenek, recytowania wierszyków i rymowanek
Zakresy tematyczne:
-
zwierzęta
-
części ciała
-
ubrania
-
jedzenie
-
urodziny
-
czynności związane z ruchem
-
członkowie rodziny
-
zakupy i produkty
-
pomieszczenia w domu
-
wyposażenie domu
-
sporty
-
dni tygodnia
-
pory roku
-
typy pogody
-
instrumenty muzyczne
-
środki transportu
-
miejsca w mieście
-
zabawki i zabawy na podwórku
-
czynności codzienne
-
święta
Kategorie gramatyczne i części mowy
czasownik to be
czasownik to have
czasownik modalny can
tryb rozkazujący
rzeczowniki: forma liczby pojedynczej i mnogiej
przymiotniki
liczebniki: 1–10
przyimki miejsca
Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym TPR (Metoda Reagowania Całym Ciałem)
Okazywanie zrozumienie poleceń nauczyciela ruchem lub gestem, metoda ta jest przydatna w nauczaniu tej grupy wiekowej, ponieważ wykorzystuje ruch w nauce języka, rozwija sprawność słuchania, pozwala wydłużyć okres osłuchiwania się z językiem.
Metoda audiolingwalna
Powtarzanie za wzorem (nauczycielem lub nagraniem), chórem i indywidualnie. Uczenie się na pamięć wierszyków, rytmicznych wyliczanek, rymowanek oraz piosenek, co służy usprawnieniu płynności mówienia, uczy prawidłowej wymowy i intonacji.
Jest to metoda sprzyjająca rozwijaniu zarówno sprawności słuchania, jak i mówienia. Chóralne recytowanie i śpiewanie zachęca nawet nieśmiałe dzieci do powtarzania zwrotów i aktywnego udziału w zajęciach.
Gry i piosenki:
-
Główny sposób zapamiętywania języka,
Opowiadanie historyjek lub czytanie bajek:
-
Służące rozwijaniu sprawności rozumienia tekstu słuchanego,
Zajęcia plastyczne
-
Umożliwiają uczenie przez działanie,
-
Wykonywanie prac plastycznych motywuje dzieci do mówienia o swoich pracach i słuchania innych, służy utrwalaniu słownictwa i zwrotów.
Zabawa
-
Dzieci realizują naturalną potrzebę ruchu, uczą się wyrażać swoje emocje, rozwijają umiejętność współpracy z innymi dziećmi. Poprzez zabawę dzieci poznają świat i rozwijają wyobraźnię.
Muzyka
-
Rozwija wrażliwość na dźwięki i ułatwia ich zapamiętywanie, pozwala opanować poprawną wymowę i przyswoić całe zwroty w języku obcym.
Formy pracy:
W grupie przedszkolnej dominują dwie formy pracy:
- praca w całej grupie, np. podczas zajęć w kręgu (circle time activities),
-
praca indywidualna, np. podczas zajęć przy stolikach (table time activities).
Techniki nauczania:
Techniki nauczania słownictwa:
- prezentowanie słówek poprzez pomoce wizualne (karty, plansze, plakaty, zdjęcia, przedmioty z otoczenia dzieci w przedszkolu)
- gromadzenie przez dzieci nowo poznanych słów w słowniczkach (obrazki lub naklejki wklejane do specjalnego zeszytu),
- częste zadawanie dzieciom pytań o poznane wcześniej słowa z wykorzystaniem obrazków, zdjęć, kart obrazkowych (flashcards) czy zabawek
- wprowadzanie nowego słownictwa przy okazji czytania, słuchania i omawiania bajek lub historyjek,
- rozszerzanie słownictwa z danego zakresu tematycznego,
- stosowanie gier pamięciowych.
Techniki nauczania wymowy:
- kilkukrotne powtarzanie za nauczycielem lub za pacynką jednego wyrazu,
- powtarzanie zwrotu lub zdania (dla utrwalenia intonacji),
- powtarzanie, wspólne śpiewanie i uczenie się na pamięć piosenek i wierszyków (ćwiczenie intonacji i wymowy),
- uczenie się wyrazów rymujących się i poszukiwanie takich par.
Techniki nauczania słuchania:
- słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela,
- słuchanie bajki lub piosenki i odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- przewidywanie treści tekstu słuchanego,
Techniki nauczania mówienia:
- powtarzanie zdań za wzorem (nauczycielem lub nagraniem),
- śpiewanie piosenek i recytowanie wierszyków,
- odpowiadanie na rutynowe pytania nauczyciela,
Materiały nauczania
Pomoce naukowe i środki nauczania
Podstawowe pomoce naukowe to pomoce wizualne. Należą do nich:
- karty ilustrujące słownictwo (flashcards),
- plakaty, plansze, duże ilustracje, zdjęcia,
- zabawki oraz kukiełki klasowe (class puppets),
- przedmioty (opakowania, produkty żywnościowe, przedmioty codziennego użytku),
- materiały plastyczne: farby, duże kartony, papier kolorowy, nożyczki, klej itp.,
- słowniki obrazkowe,
- książeczki do oglądania oraz czytania z nauczycielem (big books i readers).
- nagrania piosenek i wierszyków,
- opowiadania,
Opis założonych osiągnięć
Poziomy osiągnięć ucznia
Rozumienie ze słuchu
Dziecko:
-
wykonuje polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
-
reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty i wyrazy,
-
rozumie sens bajek i historyjek na podstawie kontekstu (przy pomocy obrazków
i gestów),
-
rozumie wypowiedzi kolegów w klasie oraz nagrania audio,
-
potrafi wyróżnić najważniejsze informacje z tekstu słuchanego.
Mówienie
Dziecko:
-
potrafi powtarzać słowa lub zwroty za nauczycielem lub nagraniem,
-
odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub zwrotami,
-
umie nazwać przedmioty, zwierzęta, zjawiska, których nazwy poznało na zajęciach
Słownictwo
Dziecko:
-
rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach i historyjkach,
-
potrafi wymówić słowa poznane na zajęciach i zna ich znaczenie.