Program
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Program wychowania przedszkolnego
„Planeta dzieci”. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości.
Program zawiera szczegółowe cele i treści kształcenia odnoszące się do osiągnięć dziecka na koniec edukacji przedszkolnej w czterech obszarach podstawy programowej: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. W programie zostały podane przykładowe treści edukacyjne związane z wychowaniem przez wartości.
Program uwzględnia pracę w grupach zróżnicowanych wiekowo, omawia także zagadnienia związane z indywidualizacją nauczania oraz organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W publikacji są opisane narzędzia monitorowania realizacji podstawy programowej i wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji pedagogicznych.
Program wychowania przedszkolnego
,,Nowi Tropiciele''
Przemyślane rozwiązania ułatwiają pracę w grupach jednorodnych i zróżnicowanych wiekowo, przy jednoczesnym dostosowaniu zakresu i stopnia trudności materiału do możliwości dzieci w danym wieku.
Z Nowymi Tropicielami przedszkolaki poznają świat w poczuciu bezpieczeństwa i atmosferze współpracy. Bohaterowie cyklu towarzyszą dzieciom w codziennym rozwijaniu umiejętności i talentów, motywują do zadawania pytań i szukania odpowiedzi.
JĘZYK ANGIELSKI
W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM PROGRAM NAUCZANIA 3, 4, 5 I 6 –LATKÓW, M. SZPOTOWICZ, M. SZULC – KURPASKA OXFORD 2017
Założenia programu:
Zakłada się, że program nauczania języka będzie w miarę możliwości zintegrowany z programem nauczania przedszkolnego, wybranym przez daną placówkę, a opracowanym na podstawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć kontakt z językiem angielskim jak najczęściej. Zajęcia dla pięciolatków i sześciolatków nie powinny być dłuższe niż 30 minut, podczas gdy zabawy z językiem angielskim w grupie 3- i 4-latków nie powinny przekraczać 15-20 minut
Specyfika nauczania języka:
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na muzykę.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje krótki okres koncentracji. Bywa, że rozpraszają je drobne wydarzenia. Wymaga to od nauczyciela dużej elastyczności i wrażliwości na potrzeby dzieci w danym momencie zajęć.
Dzieci w tym wieku wykazują duże zróżnicowanie w rozwoju poznawczym, społecznym i emocjonalnym, dlatego też należy dostosować plan zajęć, metody nauczania i techniki do różnych potrzeb i możliwości dzieci z tej samej grupy.
Cele nauczania:
Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach, które odbywają się w przedszkolu w języku angielskim, zrozumienie bardzo prostych poleceń i zareagowanie na nie werbalnie lub niewerbalnie powtarzanie rymowanek, prostych wierszyków i śpiewanie piosenek w grupie, zrozumienie ogólnego sensu krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych przez nauczyciela.
Cele językowe:
-
Osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie tej grupy wiekowej na brzmienie języka innego niż język ojczysty,
-
Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu,
-
Rozwijanie mówienia poprzez powtarzanie zwrotów i wyrażeń podczas śpiewania piosenek, recytowania wierszyków i rymowanek
Zakresy tematyczne:
-
zwierzęta
-
części ciała
-
ubrania
-
jedzenie
-
urodziny
-
czynności związane z ruchem
-
członkowie rodziny
-
zakupy i produkty
-
pomieszczenia w domu
-
wyposażenie domu
-
sporty
-
dni tygodnia
-
pory roku
-
typy pogody
-
instrumenty muzyczne
-
środki transportu
-
miejsca w mieście
-
zabawki i zabawy na podwórku
-
czynności codzienne
-
święta
Kategorie gramatyczne i części mowy
czasownik to be
czasownik to have
czasownik modalny can
tryb rozkazujący
rzeczowniki: forma liczby pojedynczej i mnogiej
przymiotniki
liczebniki: 1–10
przyimki miejsca
Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym TPR (Metoda Reagowania Całym Ciałem)
Okazywanie zrozumienie poleceń nauczyciela ruchem lub gestem, metoda ta jest przydatna w nauczaniu tej grupy wiekowej, ponieważ wykorzystuje ruch w nauce języka, rozwija sprawność słuchania, pozwala wydłużyć okres osłuchiwania się z językiem.
Metoda audiolingwalna
Powtarzanie za wzorem (nauczycielem lub nagraniem), chórem i indywidualnie. Uczenie się na pamięć wierszyków, rytmicznych wyliczanek, rymowanek oraz piosenek, co służy usprawnieniu płynności mówienia, uczy prawidłowej wymowy i intonacji.
Jest to metoda sprzyjająca rozwijaniu zarówno sprawności słuchania, jak i mówienia. Chóralne recytowanie i śpiewanie zachęca nawet nieśmiałe dzieci do powtarzania zwrotów i aktywnego udziału w zajęciach.
Gry i piosenki:
-
Główny sposób zapamiętywania języka,
Opowiadanie historyjek lub czytanie bajek:
-
Służące rozwijaniu sprawności rozumienia tekstu słuchanego,
Zajęcia plastyczne
-
Umożliwiają uczenie przez działanie,
-
Wykonywanie prac plastycznych motywuje dzieci do mówienia o swoich pracach i słuchania innych, służy utrwalaniu słownictwa i zwrotów.
Zabawa
-
Dzieci realizują naturalną potrzebę ruchu, uczą się wyrażać swoje emocje, rozwijają umiejętność współpracy z innymi dziećmi. Poprzez zabawę dzieci poznają świat i rozwijają wyobraźnię.
Muzyka
-
Rozwija wrażliwość na dźwięki i ułatwia ich zapamiętywanie, pozwala opanować poprawną wymowę i przyswoić całe zwroty w języku obcym.
Formy pracy:
W grupie przedszkolnej dominują dwie formy pracy:
- praca w całej grupie, np. podczas zajęć w kręgu (circle time activities),
-
praca indywidualna, np. podczas zajęć przy stolikach (table time activities).
Techniki nauczania:
Techniki nauczania słownictwa:
- prezentowanie słówek poprzez pomoce wizualne (karty, plansze, plakaty, zdjęcia, przedmioty z otoczenia dzieci w przedszkolu)
- gromadzenie przez dzieci nowo poznanych słów w słowniczkach (obrazki lub naklejki wklejane do specjalnego zeszytu),
- częste zadawanie dzieciom pytań o poznane wcześniej słowa z wykorzystaniem obrazków, zdjęć, kart obrazkowych (flashcards) czy zabawek
- wprowadzanie nowego słownictwa przy okazji czytania, słuchania i omawiania bajek lub historyjek,
- rozszerzanie słownictwa z danego zakresu tematycznego,
- stosowanie gier pamięciowych.
Techniki nauczania wymowy:
- kilkukrotne powtarzanie za nauczycielem lub za pacynką jednego wyrazu,
- powtarzanie zwrotu lub zdania (dla utrwalenia intonacji),
- powtarzanie, wspólne śpiewanie i uczenie się na pamięć piosenek i wierszyków (ćwiczenie intonacji i wymowy),
- uczenie się wyrazów rymujących się i poszukiwanie takich par.
Techniki nauczania słuchania:
- słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela,
- słuchanie bajki lub piosenki i odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- przewidywanie treści tekstu słuchanego,
Techniki nauczania mówienia:
- powtarzanie zdań za wzorem (nauczycielem lub nagraniem),
- śpiewanie piosenek i recytowanie wierszyków,
- odpowiadanie na rutynowe pytania nauczyciela,
Materiały nauczania
Pomoce naukowe i środki nauczania
Podstawowe pomoce naukowe to pomoce wizualne. Należą do nich:
- karty ilustrujące słownictwo (flashcards),
- plakaty, plansze, duże ilustracje, zdjęcia,
- zabawki oraz kukiełki klasowe (class puppets),
- przedmioty (opakowania, produkty żywnościowe, przedmioty codziennego użytku),
- materiały plastyczne: farby, duże kartony, papier kolorowy, nożyczki, klej itp.,
- słowniki obrazkowe,
- książeczki do oglądania oraz czytania z nauczycielem (big books i readers).
- nagrania piosenek i wierszyków,
- opowiadania,
Opis założonych osiągnięć
Poziomy osiągnięć ucznia
Rozumienie ze słuchu
Dziecko:
-
wykonuje polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
-
reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty i wyrazy,
-
rozumie sens bajek i historyjek na podstawie kontekstu (przy pomocy obrazków
i gestów),
-
rozumie wypowiedzi kolegów w klasie oraz nagrania audio,
-
potrafi wyróżnić najważniejsze informacje z tekstu słuchanego.
Mówienie
Dziecko:
-
potrafi powtarzać słowa lub zwroty za nauczycielem lub nagraniem,
-
odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub zwrotami,
-
umie nazwać przedmioty, zwierzęta, zjawiska, których nazwy poznało na zajęciach
Słownictwo
Dziecko:
-
rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach i historyjkach,
-
potrafi wymówić słowa poznane na zajęciach i zna ich znaczenie.